Slik designer du læringsaktiviteter med PhET-simulatorer

Jeg har stor sans for bruk av simulatorer i undervisninga generelt, og PhET-simuleringene spesielt. Det fine med PhET er at de kjører forskningsprosjekter parallelt med utvikling av simulatorer og oppgaver, og bruker forskningsresultatene for å kontinuerlig forbedre simuleringer og metoder. Nå har PhET laget en film om hvordan du designer gode læringsaktiviteter med PhET-simulatorer, og jeg har laget et norsk sammendrag.

1. Definer kompetansemål og læringsmål

Første steg i utviklingen av en læringsaktivitet er å identifisere de kompetansemålene fra læreplanen som du ønsker å utvikle et undervisningsopplegg til. Finn fram til en PhET-simulering som kan hjelpe deg i å undervise i det aktuelle kompetansemålet. Husk at de fleste PhET-simuleringene er veldig åpne og fleksible, og at du kan tilpasse mye til ditt behov bare ved å justere på oppgaven du lager.

2. Utnytt funksjonalitetene i simuleringen

PhET-simuleringene er veldig interaktive, og gir elevene mulighet til å utforske fenomener på måter som ikke er mulig i den virkelige verden. Når du lager oppgaver bør du utnytte disse mulighetene.

3. Hold arbeidsarket kort og enkelt

Lag et arbeidsark for læringsaktiviteten. Bruk få ord, klart språk og åpne spørsmål.

4. Begynn med utforsking og lek

La elevene starte aktiviteten med å få lov til å leke og utforske simuleringen, uten noen klar oppgave. Dette hjelper dem med å gjøre seg kjent med simuleringen, og gjør at de begynner å formulere sine egne spørsmål. I tillegg vil de føle et eierskap til oppgaven og sin egen læring.

5. Unngå instruksjon

Direkte instruksjoner til hvordan elevene skal bruke simuleringene er ofte unødvendig, og kan være uheldig. Det er bedre å gi dem utfordrende oppgaver som skal løses ved hjelp av simuleringen, og la dem finne ut av bruken selv.

6. Bruk åpne spørsmål og utfordringer

Åpne spørsmål gir elevene muligheten til å utforske, og til å diskutere idéer med andre. En måte å gjøre dette på, er å be elevene om å utforme sine egne eksperimenter for å løse et bestemt problem.

7. Gi støtte til elevenes læring med tabeller

Bruk tabeller for å gi elevene hjelp til å strukturere informasjonen de samler inn.

8. Bryt opp aktiviteten i mindre biter

Del opp i naturlige emner, og gi tid til diskusjoner og konstruksjon av forståelse.

9. Avslutt med en oppsummering

Gi elevene mulighet til å reflektere over hva de har lært. Trekk fram læringsmålene som var satt for aktiviteten. Gi elevene mulighet til å vurdere sin egen mestring av oppgaven.


Klasseledelse i teknologirike omgivelser – Editors Cut

I 2013 bidro jeg med en tekst som ble publisert i veilederen «Klasseledelse i teknologirike omgivelser» fra IKT-senteret. Teksten måtte gjøres ganske kort for å få plass i veilederen, og i tillegg var vi noe uheldig med den siste korrekturlesingen. Resultatet ble en artikkel som kan virke noe usammenhengende, og derfor publiserer jeg nå mitt […]


De 10 verste tipsene for implementering av IKT i skolen

I slutten av november var jeg på Online-Educa i Berlin, og en av de foredraga som gjorde inntrykk var «The ‘F’ word» av Michael Trucano fra Verdensbanken. Ikke fordi det var et helt revolusjonerende budskap, men fordi han på en veldig grei måte oppsummerte hvordan man skal jobbe om målet er å mislykkes med IKT i […]


Guide til Creative Commons for lærere

Dersom lærere legger ut egenproduserte læringsressurser på nettet, bør de ha et bevisst forhold til opphavsrett og lisensiering. Jeg har derfor skrevet en guide til Creative Commons for lærere. Lisensene fra Creative Commons har vunnet stor aksept internasjonalt, og de ulike lisenstypene bør kunne dekke de fleste behov. I vedleggene nedenfor finner du guiden i […]


Udir.no – Forslag 2: Nye minstekrav til digitale verktøy i grunnskole og i videregående

Udir foreslår endringer i matematikkeksamen som gjør det vrient å satse på håndholdte enheter. iPad, Android-enheter og Microsoft Surface ser ikke ut til å falle helt i smak der i gården. Sitat: «I praksis vil håndholdte, digitale verktøy ikke lenger være tilstrekkelige for å gjennomføre Del 2 av eksamen…» Kan ikke si at jeg ble […]


«Folkeopplysingen» mest sett av TV-premierene – VG Nett

Blir oppriktig glad over å se at et program som "Folkeopplysningen" knuser reality-rivalene, og sender en stor gratulasjon i retning +Andreas Wahl. Ser fram til neste episode. #wp (VG Nett) «Folkeopplysningen» på NRK1 ble mest sett av mandagens mange TV-premierer. Programleder og fysiker Andreas Wahl klarte å samle 575.000 seere til sitt program. «Jakten på […]


Interaktivt nettkurs i kjemi

Jeg har begynt å jobbe med Articulate Storyline, og mitt første prosjekt er et interaktivt nettbasert grunnkurs i kjemi. [oppdatert 2012-05-30]


Test Tester integrasjon med WordPress. Emneord: #test #wp

TestTester integrasjon med WordPress. Emneord: #test #wp


TF201 vs. iPad 2 – Android vs. iOS – Android Market vs. iTunes Store

I en drøy uke har jeg testet en Asus Eee Pad Transformer Prime, for å se hvor egnet den er til kontorbruk og skolebruk. Her er mine foreløpige konklusjoner. Jeg har ingen tidligere erfaring med Android, og på bare en uke er det begrenset hvor mye jeg får testet eller lært meg. Fyll gjerne på […]


Tipsserie om digitale tester – en oversikt

Svend Andreas Horgen har laget en fantastisk fin tipsserie om digitale tester, men det har manglet en god indeks over artiklene. Derfor har jeg tatt på meg jobben å lage en oversikt.