De 10 verste tipsene for implementering av IKT i skolen

I slutten av november var jeg på Online-Educa i Berlin, og en av de foredraga som gjorde inntrykk var «The ‘F’ word» av Michael Trucano fra Verdensbanken. Ikke fordi det var et helt revolusjonerende budskap, men fordi han på en veldig grei måte oppsummerte hvordan man skal jobbe om målet er å mislykkes med IKT i skolen (f-ordet er failure).

Jeg har oversatt (og fortolket) de 10 verste tipsene til Michael Trucano, og har tenkt å henge dem opp på veggen som en påminnelse til meg selv. Her er tipsene (som egentlig bare er ni tips, du må bidra litt selv også):

  1. Fyll på med masse digitalt utstyr i skolen, og håp at det skal skje noe magisk.
  2. Ta et læringsdesign som har fungert ett sted (gjerne i et annet land), og implementer i egen skole.
  3. Ikke begynn å tenke på digitale læringsressurser før du har rullet ut alt det digitale utstyret.
  4. Anta at du kan hente digitale læringsressurser fra et annet land (de passer sikkert perfekt til vår læreplan).
  5. Ikke monitorer, ikke evaluer.
  6. Invester tungt i uprøvd teknologi, spesielt de som er basert på en lukket standard eller er fra en enkelt leverandør. Ikke planlegg for hvordan du skal unngå «lock-in».
  7. Ikke tenk på totalkostnadene.
  8. Anta at alle elever er like og har nøyaktig samme behov.
  9. Ikke gi lærerene opplæring (ikke rektorene heller).
  10. ____ (fyll inn selv).

En video fra foredraget til Michael Trucano kan du se her.